Polen met een zachte G

Honderd jaar geleden kwamen de eerste Polen naar Nederland. Overlast en integratie in de Limburgse Mijnstreek.

Zittend achter een groot stuk appeltaart en gadegeslagen door paus Johannes Paulus II, die glimlachend in een lijstje boven de deur hangt, legt Stanislaw Cierniak (88) uit wat het verschil is tussen zijn beide vaderlanden.
‘Van president Lech Walesa kreeg ik het Gouden Kruis van Verdienste voor mijn inzet voor de Poolse gemeenschap in Limburg. Van koningin Beatrix kreeg ik een lintje. Het Gouden Kruis mag mijn vrouw houden als ik dood ben, de Nederlandse onderscheiding moet retour.’ De Poolse Heerlenaar grijnst en neemt een hap van zijn appeltaart. Geen commentaar verder.

De hele reportage over de geschiedenis van de Polen in het zuiden van Limburg is te lezen in het recent bij weekblad Elsevier verschenen boek 'De nacht van de 1.836 doden', met daarin een groot aantal historische reportages uit de Lage Landen. 'De 27 hoofdstukken in dit boek bieden een verrassende en altijd verhelderende kijk op zowel beroemde als vergeten voorvallen uit de Nederlandse geschiedenis.' Het boek is online te bestellen bij Elsevier en kost slechts 14,95 euro.